„Charakterystyczny styl i atuty marki ORIENT wynikają z jej oryginalnego wzornictwa i niekonwencjonalnej kolorystyki, a także z podejmowania ciekawych tematów”.

Kazushi Yoshida

Kazushi Yoshida, dyrektor Działu planowania strategicznego WP w Dziale operacyjnym Wearable Products korporacji Seiko Epson, który obejmuje takie marki jak TRUME i ORIENT. Kazushi Yoshida dołączył do Seiko Epson zainteresowany zegarkami marki ORIENT. Z jego inicjatywy marka ORIENT przeszła transformację, od produktów po strategie sprzedaży. W lipcu 2019 roku został mianowany zastępcą dyrektora ds. administracyjnych Działu sprzedaży i marketingu oraz dyrektorem Działu planowania strategicznego WP w Dziale operacyjnym Wearable Products.

Założona w 1950 roku firma Orient Watch przechodziła przez trudny okres w latach 90. Po wycofaniu się z obrotu giełdowego w 2003 roku firma Orient Watch została wsparta przez korporację Seiko Epson.

W roku 2009 Orient Watch stała się spółką zależną korporacji Seiko Epson, stając się w całości jej własnością. Następnie, w celu uzyskania większej synergii, w 2017 roku doszło do oficjalnej fuzji Orient Watch i Seiko Epson. Od tego czasu wprowadzono wiele zmian w sposobie współpracy dawnych pracowników Orient Watch i pracowników Seiko Epson. Poprosiliśmy ich, aby od teraz myśleli przede wszystkim o teraźniejszości i przyszłości marki ORIENT.

Szczerze mówiąc, był taki czas, kiedy marka ORIENT nie bardzo wiedziała, w jakim kierunku powinna podążać” — mówi Kazushi Yoshida, który pełni funkcję zastępcy dyrektora Działu sprzedaży i marketingu w Seiko Epson. Yoshida, który wcześniej pracował w zagranicznej firmie w dziale rozwoju biznesu i marketingu, mówi, że patrzył na markę ORIENT z pewnego dystansu i zastanawiał się: „Dlaczego ORIENT nie może się rozwijać w oparciu o własne atuty i mocne strony?”. Mniej więcej w tym samym czasie został zatrudniony przez Seiko Epson. Yoshida nie miał żadnych wątpliwości.

Po dołączeniu do Seiko Epson w 2018 roku celowo wdrożył działania, które wcześniej uważał za ryzykowne w przypadku ORIENT. „Czułem, że wyróżniający się design i niekonwencjonalna kolorystyka, a także podejmowanie ciekawych tematów to charakterystyczne cechy i mocne strony marki ORIENT”. Poprzez wielokrotne dyskusje, Yoshida i zespół ds. rozwoju ORIENT wyznaczył nowe kierunki dla modeli ORIENT i ORIENT STAR. ORIENT miał skupić się na przywróceniu świetności dawnych projektów, a ORIENT STAR miał pokazać, że zegarki mechaniczne nadal mają przed sobą przyszłość. Yoshida zlecił personelowi analizę wszystkich bieżących planów, aby skupić się na najbardziej charakterystycznych produktach marki ORIENT.

Jakość produktów uległa znacznej poprawie. Yoshida mówi: „W przeszłości firma Suwa Seikosha (obecnie Seiko Epson) wytwarzała bardzo precyzyjne naciągi mechaniczne. Korzystając z tej technologii, na początek postanowiliśmy się zająć udoskonaleniem mechanizmu kaliber 46. Następnie mogliśmy zająć się dodatkowymi rozwiązaniami, takimi jak konstrukcja szkieletowa i okienko ze wskazaniami faz księżyca”.

Wprowadzony do sprzedaży w 1971 roku mechanizm kaliber 46 był automatycznym naciągiem o doskonałej wydajności nawijania i solidnej konstrukcji, ale w 2017 roku nie dało się już ukryć, że cały design jest już przestarzały. Pracami nad udoskonaleniami kierował Masashi Takano z Działu operacyjnego Wearable Products i Działu projektowego.

„Tak naprawdę do właśnie firma Epson miała bardziej rygorystyczne standardy w odniesieniu do mechanizmu zegarka. Na przykład odległość między kołami a naciągiem był stosunkowo duża w przypadku modeli ORIENT i znacznie mniejsza w przypadku rozwiązań Epson. Firma Epson rygorystycznie podchodziła również do kwestii spójności części. Usprawnienie mechanizmu kaliber 46 nie dotyczyło tylko samej konstrukcji, ale zostało wprowadzone poprzez zmianę procesów produkcyjnych”.

Takano wyjaśnia, że kluczową kwestią była niezawodność funkcji i dokładność zegarka. Po osiągnięciu tego celu możliwe stało się rozpoczęcie pracy nad konstrukcją szkieletową i innymi projektami. „Wcześniejsza i obecna seria mechanizmu kaliber 46 ma ten sam bęben, kilka elementów takich widełki i koło balansowe, ale pozostałe części są zupełnie inne. Mechanizm został wyszczuplony dzięki zastosowaniu cieńszego czwartego koła i płyty głównej. Zmieniono również położenie filarków na płycie głównej, aby dostosować je do modeli szkieletowych” — podkreśla Takano.

Od tego czasu w ramach ORIENT STAR można było tworzyć bardziej udoskonalone modele szkieletowe. To właśnie Satoshi Ishiguro z Działu planowania strategicznego WP stworzył wraz z Yoshidą kierunek działań marki ORIENT. Ishiguro mówi: „Stylistyka ORIENT przeniknięta jest duchem wyzwań. Doskonałym tego przykładem jest model Multi Year Calendar z 1965 roku. Cechą charakterystyczną marki jest wykorzystywanie wzornictwa i kolorystyki, po które inni by nie sięgali”.

ORIENT posiada niezliczoną ilość archiwalnych rozwiązań. Spośród nich chcemy wybrać te, które będzie można zaadoptować dla współczesnego klienta.

Osoby odpowiedzialne za transformację marki ORIENT: od prawej do lewej: Daisuke Tanabe z Działu operacyjnego Wearable Products w Dziale planowania strategicznego WP, który ponosi ogólną odpowiedzialność za produkty; Satoshi Ishiguro, kierownik Działu planowania strategicznego WP, który określa kierunek działania dla marki ORIENT wraz z dyrektorem Działu planowania strategicznego WP, Kazushi Yoshidą; Masashi Takano z Działu rozwoju i projektowania WP, który odnowił mechanizm kaliber 46, którego historia sięga 1971 roku. Takano zastosował bardziej rygorystyczne normy korporacji Seiko Epson i jeszcze bardziej udoskonalił niezawodność i dokładność mechanizmu kaliber 46. W firmie ORIENT prace projektowe prowadzone są przez Kohei Tomishitę i Katsunori Kume. Na nich spoczywa odpowiedzialność za wskazanie dawniejszych rozwiązań, z których marka ORIENT jest dumna i dostosowanie ich do wymogów współczesności.

W roku 2018 powołana została do życia fundacja mająca na celu ożywienie dziedzictwa marki ORIENT, ze szczególnym uwzględnieniem modeli z lat 60. i 70. Zdaniem Ishiguro celem był powrót do oryginalnych rozwiązań ORIENT. Pierwszym owocem prowadzonych prac był model WEEKLY AUTO ORIENT KING DIVER.

Katsunori Kume, który pracował nad tym projektem, wyjaśnia: „Chcieliśmy stworzyć zegarek do nurkowania, który zachowałby oryginalną formę i styl. Stworzyliśmy nowy wzór wskazówek i nowy pasek, ale ponieważ chcieliśmy maksymalnie wzorować się na oryginalnym zegarku, wykorzystaliśmy także oryginalną czcionkę. Chcieliśmy jednak utrzymać cenę poniżej 500 dolarów, aby zegarek był dostępny dla szerszej grupy konsumentów”. Zastosowanie szkła kryształowego zamiast szafirowego również miało na celu utrzymanie ceny na niskim poziomie. Niezależnie od tego, zegarek wyróżnia się wyrafinowanym wykonaniem, które doskonale wyraża dzisiejszą stylistykę ORIENT.

W międzyczasie marka ORIENT wypuściła również inne modele w charakterystycznym dla siebie stylu. Była to seria zegarków Retro Future w 2005 roku. Oryginalne modele miały pogodny charakter, ale projektant Kohei Tomishita mówi, że chciał, aby nowe wersje zawierały więcej szczegółów nawiązujących do aparatów dalmierzowych. To ambitny projekt, który mógł zostać zrealizowany tylko przez ORIENT.

„Zorganizowaliśmy wewnętrzny konkurs, w którym wygrał projekt aparatu. Ten model był przesiąknięty charakterem ORIENT. Wybraliśmy częściowo szkieletową konstrukcję, aby wzbudzić zainteresowanie zegarkami mechanicznymi. Ale udało nam się to osiągnąć bez utraty wyrazistości tarczy i przy zachowaniu przystępnej ceny. Uważamy, że ważne jest, aby realizować misję marki ORIENT, która mówi o tym, że zegarki, nawet podstawowe, mogą być używane każdego dnia” — mówi Tomishita. Projektanci jednogłośnie podkreślają bogactwo archiwów ORIENT. Tomishita kontynuuje: „Nawet wśród zegarków do nurkowania mamy ciekawe propozycje, takie jak CALENDAR AUTO ORIENT. Mamy do dyspozycji niezliczoną ilość motywów, z których wybierzemy te, które spełniają dzisiejsze potrzeby”.

Wśród archiwalnych rozwiązań projektanci ORIENT zwrócili szczególną uwagę na tarczę Jaguar Focus z gradacją kolorów. Kolor tarczy jest wyróżniony poprzez umieszczenie innego koloru wokół jej obwodu. O ile dziś rozwiązanie to stało się szczególnie popularne, o tyle jego prekursorem był bez wątpienia model ORIENT z lat 70.

W pewnym momencie marka ORIENT wprowadziła niezliczoną ilość tarcz Focus (z gradacją kolorów). W wyniku tego „istnieje ogromny zasób starych próbek” — mówi Tomishita. Celem firmy jest to, aby jej kolorowe zegarki zawsze były liderem w tym segmencie, podobnie jak to miało miejsce w przeszłości. Ishiguro dodaje: „ORIENT jest producentem, który wyróżnia się również na obszarze standardowych zegarków. Tarcze Focus skutecznie wzmacniają naszą obecność na rynku”.

Czy są jakieś plany przygotowania nowej wersji modelu Multi Year Calendar, który, podobnie jak zegarek z tarczą Jaguar Focus, jest bardzo reprezentatywny dla marki ORIENT? „Multi Year Calendar to model, w którym charakter marki ORIENT znajduje swoje doskonałe uosobienie”. Tomishita nie zaprzecza, że istnieją takie plany, a to pokazuje mocną pozycję dzisiejszej marki ORIENT.

Marka ORIENT doskonale wykorzystuje swoje wcześniejsze rozwiązania. Na wywiad z zespołem ds. rozwoju przyniesiono kilka historycznych zegarków. W latach 60. i 70. marka ORIENT pracowała nad tym, aby wyróżnić się na tle konkurencji szeroką i zróżnicowaną ofertą. Modele pokazane na dole po lewej stronie zdjęcia są współczesnymi wersjami, które pojawiły się w sprzedaży w 2020 roku. Wszystkie są przeniknięte charakterystycznymi elementami marki ORIENT.

Od 2018 roku marka ORIENT stawia na design i unikatowe funkcje. Wyrazem tego są hasła: „mierny design jest nie do przyjęcia” oraz „nie tworzymy z myślą o masowym odbiorcy”. Z drugiej strony, jako producent marka ORIENT absolutnie nie zapomina o niezawodnych, praktycznych zegarkach. Dowodem na to jest udoskonalenie mechanizmu kaliber 46. Jednym z powodów, dla których marka ORIENT, określany mianem indywidualisty, zyskała tak szerokie uznanie za granicą, jest solidna produkcja.

Daisuke Tanabe z Działu planowania strategii WP wyjaśnia: „ORIENT to globalna marka. W związku z tym musi trzymać się swoich standardów dotyczących zegarków. W oparciu o to staramy się rozwijać nasze wzornictwo i w ten sposób wzbudzać zainteresowanie wśród konsumentów”. Staramy się udoskonalać zegarki ORIENT w każdym najdrobniejszym szczególe, aby zapewnić ich praktyczność. Przykładem może być wskazówka minutowa mechanizmu kaliber 46 F7. Kume stwierdza: „Wydłużyliśmy długość wskazówki minutowej w modelu ORIENT STAR do 16 mm. To miało zapewnić lepszą widoczność”. Producenci zegarków zwykle nie chcą wydłużać wskazówek, ponieważ wymaga to większego momentu obrotowego. Ale ORIENT opowiedział się za tą zmianą.

Yoshida stwierdza: „Chcemy jeszcze bardziej zwiększyć dokładność mechanicznego naciągu”. Korporacja Seiko Epson zgłaszała swoje produkty do konkursu na najlepszy chronometr w Szwajcarii i zdobywała tam czołowe miejsca, zyskując tym samym wiedzę i doświadczenie w tego typu technologiach. Czy nie można by wykorzystać ich także w zegarkach mechanicznych? Chcemy również podkreślić, że model ORIENT STAR jest produkowany w mieście Akita w Japonii”.

Zespół kreatywny ORIENT deklaruje, że półśrodki to nie ich sposób na życie i że chce tworzyć zegarki, które mu się podobają. Pośpiech widoczny jest w produkcjach ORIENT z lat 60. i 70. Niepewność marki ORIENT to już zamknięty rozdział i teraz czas na dalszy rozwój.

*Przedruk z magazynu Chronos Japan Edition, marzec 2020